Oj vad trött jag är! La mig precis i sängen efter två grymma träningspass för Arnold och en rejäl middag på de! Nu är man nöjd :) Så himla kul att vara igång ordentligt med tränare också, har verkligen saknat de.

Började att träna min chefs häst Ludde, som jag även ska tävla till helgen. Ludde är 7 år e: Cassini 2 - Cagliostro. I början av träningen var han lite seg och var inte riktigt igång. Men han är ju nästan 1.80 så det är klart att det tar tid att komma igång i den kroppen! Efter att vi hade värmt upp så började vi med en av mina favoritövningar! Två bommar på medellinjen med 7 normala galoppsprång. Det låter så enkelt men är egentligen så himla svårt! Hästen ska vara rak framför, över, emellan och efter bommarna. PLUS att du ska rida bra vägar och hålla en jämn rytm hela vägen. Riktigt svårt för vissa ;) Iallafall så gjorde Ludde det riktigt bra, men det var sämre i det högra varvet, han var inte rak i kroppen och bytte gärna till vänster galopp. Försökte att sätta mig ordentligt på höger sittben och ha honom så rak som det bara gick och då bytte han inte alls :)

Sedan så började vi hoppa böjda linjer över små hinder med 7 galoppsprång emellan. Där kändes han också bra, var rund och fin på linjerna. Efter det så hoppade vi en trekombination och sedan en böjd linje med 5 galoppsprång till samma kombination baklänges, fast bara de två första hindrena. Jag är jätte böjd med Ludde för han hoppade väldigt fina och runda språng och han var jätte mjuk och fin i kroppen när vi hoppade de sista övningarna. Känns bra inför helgen!! 

Direkt efter så hoppade jag upp på min egna häst, Gina, och vi gjorde samma övningar med henne. På bommarna så var hon väldigt rak, men gick lätt under hand och jag fick inget bra stöd till bettet. Försökte få henne mer fram til handen genom att ha lite mer ben men då blev hon bara springig. Det är nåt som vi verkligen måste jobba med. 

Resten av övningarna kändes hon också bra på, hon var väldigt avslappnad men ändå uppmärksam på hinderna. Mycket positivt! Vi hoppade trekombinationen lite högre sista gången och då hade jag en underbar känsla på henne. Hoppas den sitter kvar  inför tävlingen :) 

Nu ska jag sova, vi hörs imorgon! 






2 kommentarer

Anonym

16 Oct 2013 08:30

Hej! Va härligt att läsa om dig! Kram Ulle i mon

Daniella

05 Jan 2014 22:45

Hej!

Är det ditt eget ridhus? :)

kram

Kommentera

Publiceras ej